tisdag 26 april 2016

BAER = Brainstem Auditory Evoked Response

I dag har vi varit till Djursjukhuset i Helsingborg och fått gjort BAER-test på valparna.

Jag själv var så nervös att jag inte kom ihåg att ta en enda bild.

Valparna sederades under testet och hade då elektroder på huvudet, och man kunde se på en skärm om hjärnan svarade på det man skickade in i öronen.

Gunnel och jag räknade för varje valp som var bilateralt hörande 20%, när vi var klara så var det 100%, dvs det var hörsel i alla 10 valpöronen.
Jag är mycket glad och lättad över detta resultat.

Uni- och bilateral dövhet på ACD förekommer, och arvsgången är ännu oklar, men forskning lär pågå.

Effie är ju bilateralt hörande och likaså pappa Vallu, men denna defekt som lär komma från inkorsning av Dalmatiner någon gång i den grå forntiden, kan hoppa över generationer, för att sen dyka upp.

Som sagt inga bilder men jag har kvar en bild när vi gjorde testet på Effie i juni i fjol,.
Effie blev inte testad som valp och innan jag bestämde mig för att para henne ville jag ha svart på vitt att hörseln är ok.

Tack Gunnel för all hjälp, utan Dig hade det inte gått så smidigt,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar