måndag 11 september 2017

Nu har valparna hunnit bli 18 månader


Nu har det gått 18 månader sen Effies valpar föddes.

Mycket har hänt och jag är oerhört tacksam för allt arbete mina valpköpare lägger ner på dessa valpar.

Förra helgen var Natas och Kaxa i Örkelljunga och gjorde mentalbeskrivning, det vi kallar MH i dagligt tal.

Caroline och Natas





Båda skötte sig utmärkt, Natas var den coole och Kaxa var pajasen, det kan man nästan se på respektive diagram.





Kaxa


Natas


Så här ser deras resp diagram ut, röda linjen är medelvärde för rasen.

När jag ändå var ute och tittade på diagram så tittade jag även på mamma, mormor och mosters diagram.

Mormor


Moster


Mamma

För den som är intresserad kan man gå in på SKK Avelsdata, där finns fler roliga diagram.


Jag hoppas givetvis att det ska göras fler MH på kullen, så vi får fler diagram att titta på ;)


I helgen har Norske Leo gjort sin premiär i utställningsringen, och det gjorde han jättebra, det slutade med ett BIR , Cert och CACIB och fantastiskt fin kritik.

Det innebär att tre av valparna är ställda och samtliga har fått BIR och Cert, det är jätteroligt och är ju bevis på att de ser ut som de ska.

Effie och jag var och tävlade lägre klass spår i helgen som var, med mindre misslyckat resultat.

Spåret gick utmärkt och poängen räckte till uppflytt i högre klass, men lydnaden var katastrofal.
Hon nollade samtliga moment, utom inkallningen där hon fick medelvärde 9.0 av möjligt 10.
9+9 på spåret var lite sen i starten och missade första apporten, men spårade helt fantastiskt fint resten av spåret.

Vi hoppas att det beror på annalkande löp eller bara dålig dagsform för oss båda.

Nu pausar vi och försöker komma underfund om varför hennes motivation för lydnaden är så dålig, för hon kan ju egentligen alla momenten.
Det blir att tänka om och försöka göra rätt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar